• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 228640 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۲/۹ - 15:26
مردم در انتخاب افراد از حقوق‌دان‌ها مشورت بگیرند | اعتبار جهانی و مشروعیت هر حاکمیت وابسته به ان‌جی‌اوهای مستقل است
رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان اعلام کرد

مردم در انتخاب افراد از حقوق‌دان‌ها مشورت بگیرند | اعتبار جهانی و مشروعیت هر حاکمیت وابسته به ان‌جی‌اوهای مستقل است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ضمن اشاره به اینکه مردم در انتخاب افراد از حقوق‌دان‌ها مشورت بگیرند، دستاوردهای همایش اتحادیه سراسری کانو‌ن‌های وکلای دادگستری ایران و ترکیه را تشریح کرد و گفت: همایش و یا کارگاه حقوق رسانه برای تمامی خبرنگاران استان همدان برگزار خواهد شد.

مهدی غلامی‌جلال، رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان در نشست هم‌اندیشی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران و ترکیه با بیان اینکه روز هفتم اسفند ماه روز استقلال نهاد وکالت است، اظهار کرد: بحث استقلال نهاد وکالت بسیار پر چالش است.

 

غلامی‌جلال با اشاره به اینکه در برهه حساس کنونی در ایران باید مشاوره‌ها و خواسته عمومی از حاکمان برای بیرون رفتن کشور از انزوا افزایش یابد، بیان کرد: یکی از مولفه‌های مهم برای خروج از انزوا، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) و نهادهای مستقل در هر حاکمیتی هستند.

 

وی با بیان اینکه اعتبار جهانی و مشروعیت هر حاکمیت وابسته به سازمان‌های مردم‌نهاد مستقل است، اضافه کرد: مهم‌ترین نهاد مستقل ایران، کانون‌های وکلای دادگستری هستند و در ارکان جامعه اثرات بسیار مستقلی را خواهند گذاشت.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در صورت استقلال وکلا هر انسانی می تواند وکیلی انتخاب کند که وابسته به هیچ ارگان و نهادی نیست و وکیل هم آزادانه از حق موکل خود دفاع کند، خاطرنشان کرد: سوال مهمی که وجود دارد این است که مشاوران حقوقی و وکلای یک کشور آزادانه می‌توانند در برابر شهروندان و حکومت، از یک سرمایه‌گذار خارجی دفاع کنند یا خیر، که این مهم با توجه به استقلال وکلا و عضویت کانون وکلا در کانون وکلای بین‌المللی (IBA) محقق می‌شود.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با بیان اینکه انتخابات مجلس در جمعه، ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود، گفت: سوالی که از نمایندگان مجلس باید پرسیده شود این است که چه میزان از کانون وکلای دادگستری در این چهار سال اخیر استفاده کرده‌اند و یا چقدر از نظرات حقوق‌دان‌ها در مصوبه‌ها و طرح‌های مجلس استفاده شده است.

 

غلامی‌جلال با دعوت از همکاران خود برای شرکت در انتخابات و تنویر افکار عمومی، اظهار کرد: مردم در انتخاب افراد از حقوق‌دان‌ها مشورت بگیرند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دارای حاکمان حقوق‌دان بودند، ادامه داد: کم‌تر کشوری در جامعه جهانی وجود دارد که از حقوق‌دان‌ها در سطوح بالا خالی باشد و موفق.

 

وی با بیان اینکه کانون وکلای دغدغه کشور، میهن‌دوستی و هم‌وطنان خود را دارند، ادامه داد: در حد بضاعت خود همیشه تلاش کردند که به برون‌رفت مشکلات در ابعاد مختلف در سطح جامعه کمک کنند.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه این کانون سعی در انجام رسالت اجتماعی خود طی سال‌های اخیر داشته است، گفت: با توجه به این رسالت اجتماعی درصدد برگزاری همایشی که پیام جهانی دارد، شدیم و در روز ۷ اسفند ماه کنفرانس بین‌المللی استانداردهای حاکم بر حرفه وکالت برگزار و نمره قبولی نیز از آن گرفته شد.

 

غلامی‌جلال به دستاوردهای این همایش اشاره و اظهار کرد: به حاکمان و دلسوزان نظام این پیام را القا می‌کنیم که کانون وکلای دادگستری می‌تواند سکوی پرتاب کشور در عرصه بین‌المللی و وجه قانونی حاکمیت ما باشد.

 

وی با بیان اینکه با برگزاری این همایش ایران و استان همدان را به کشورهایی که بیشترین اشتراکات قومی، فرهنگی، زبانی و مذهبی دارد، معرفی می‌کنیم تا به جذب گردشگری هم کمکی شده باشد، اضافه کرد: در همین همایش ۱۸۰ هزار وکیل از کشور ترکیه شرکت کرده بودند و آن‌ها را با کشور و شهر خود آشنا کردیم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف این همایش خنثی کردن نقشه‌هایی است که کشور را ناامن جلوه می‌دهند، عنوان کرد: با برگزاری این همایش نشان دادیم که جامعه ایران مهمان‌نواز، مهمان‌دوست، امن و آرام است.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با بیان اینکه همایشی که اتحادیه کانون وکلای ایران و ترکیه برگزار کرده است جزو معدود همایش‌های بین‌المللی برگزار شده در ایران است، گفت: نه تنها به فکر جامعه و مشکلات هستیم در هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری به دنبال برگزاری یک همایش و یا کارگاه حقوق رسانه برای تمامی خبرنگاران استان همدان بعد از عید نوروز هستیم که گواهی‌نامه نیز اعطا خواهد شد.

 

به گفته غلامی‌جلال، آموزش حقوقی برای اصحاب رسانه حلقه مفقوده است و اطلاعات اصحاب رسانه از حقوقشان کم‌تر از میزان موردنظر است.

 

کوشا: رسانه؛ چهارمین قوه دنیا است

 

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه رسانه به عنوان چهارمین قوه در دنیا مطرح می‌شود، اظهار کرد: در غرب قوه مقننه، مجریه و قضاییه تحت شعاع قوه چهارم یعنی رسانه است.

 

کوشا با بیان اینکه رسانه برای تنویر افکار عمومی و نقدی منصفانه و عالمانه و با تولید محتوا می‌تواند جریان‌ساز باشد، گفت: با پیشرفت و درگیری بیشتر فضای مجازی با جامعه، مسئولیت اصحاب رسانه را دو چندان کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه می‌توانند یک جریان سالم را در جامعه ایجاد کنند، ادامه داد: از بین بردن ابهامات و ایهامات برای مردم و بازگو کردن ناگفته‌ها مهم است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه خطرات زیادی بر سر راه اصحاب رسانه و همچنین وکلا وجود دارد، عنوان کرد: آزادی قلم و آزادی بیان در نظامی که حاکمیت قانون در آن وجود نداشته باشد، سخت است.

 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه روشنگری اصحاب رسانه در جامعه اقدام شایسته‌ای است، بیان کرد: حقایق را به مردم بگویید؛ البته با بیان و الفاظی که هتک حرمت نشود و حریم خصوصی افراد نیز نقض نشود.

 

کوشا با بیان اینکه در تولید محتوا باید وسواس به خرج دهید، اظهار کرد: بازتاب خبری و رسانه‌ای محتوایی که توسط اصحاب رسانه تولید می‌شود، بسیار مهم است و باید در تولید محتوا صداقت داشته باشید.

 

وی با اشاره به اینکه کانون وکلا و اصحاب رسانه با هم همسو هستند، ادامه داد: هدف ما این است که در کنار مردم باشیم و به آن‌ها کمک کنیم.

 

ساکان: برای برقراری عدالت وکلا باید از نظام قضایی مستقل باشند

 

ارینچ ساکان (Erinç Sağkan)، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ترکیه نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از بودن در همدان، گفت: به عنوان وکیلی که از نزدیک شاهد مجادله زنان برای دفاع از حقوق خود هستند، از اینکه در این جمع تعداد زیادی بانوی خبرنگار می‌بینم، خوشحالم و مشارکت بانوان در جامعه باعث خرسندی است.

 

ساکان با بیان اینکه پیش از این قرار بود این نشست برگزار شود، گفت: به دلیل وقوع زلزله طی ۶ فوریه  در ترکیه سبب تعویق این نشست شد که در این زلزله ۵۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه و ۱۲۲ وکیل جان خود را از دست دادند.

 

وی تصریح کرد: ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه خانه و کاشانه خود را و ۹ هزار وکیل دفتر کار و خانه خود را از دست دادند و این یک سال برای ترک‌ها بسیار سخت گذشت و از اتحادیه وکلای دادگستری ایران که در کنار ما بودند، تشکر می‌کنم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به همین سبب روز همایش و دیدار رو به ۷ اسفند ماه که روز وکیل است، موکول کردیم، خاطرنشان کرد: در همایش ۷ اسفند ماه که در همدان برگزار شد در خصوص همکاری‌های بیشتر و بهتر و اهمیت همکاری بین اتحادیه وکلای ایران و ترکیه صحبت شد.

 

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ترکیه با بیان اینکه در همایش گذشته در مورد اهمیت و نقش استقلال وکیل با جزئیات صحبت شد، اظهار کرد: در تمامی کشورهای دنیا برای برقراری عدالت باید وکلا از نظام قضایی مستقل باشند.

 

ساکان با اشاره به اینکه مولفه‌ای که می‌تواند استقلال وکیل را به صورت موثر و کارآمد حفظ کند، استقلال وکیل از دستگاه قضایی است، گفت: ارکان قوه قضاییه مانند دادستان، قاضی و ... نمایندگان دولتی هستند و گاهی اوقات ممکن است تحت فشار قرار گیرند.

 

وی اضافه کرد: عنصر اصلی و حیاتی که می‌تواند استقلال وکلا را حفظ کند، خود وکلا هستند و اتحادیه‌های سراسری کانون وکلا نقش مهمی در این مهم دارند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه علت پافشاری و تاکید بر استقلال وکیل به معنای امتیاز برای وکلا نیست بلکه برای دفاع از حقوق شهروندان است، ادامه داد: استقلال وکلا برای ایجاد آزادی بیان در رسانه، دفاع از حق حیات و زندگی، دفاع از دادرسی عادلانه از دلایل پافشاری وکلا برای استقلال نهاد وکالت است تا بتوان از حقوق مردم و شهروندان دفاع کرد.

 

ساکان با ابراز امیدواری از اینکه وکلا و اتحادیه سراسری وکلا در ایران و ترکیه بتواند مشارکت خوبی با یکدیگر داشته باشند، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی اشغال سرزمین فلسطین را از سال ۱۹۴۸ آغاز کرد و این اقدام آن‌ها موجب نسل‌کشی شد.

 

رئیس اتحادیه کانون وکلای ترکیه با اشاره به اینکه اقدامات اسرائیل علیه فلسطین در آبان ماه سال جاری یک نسل‌کشی آشکار بود، بیان کرد: به عنوان اتحادیه سراسری کانون های وکلای ترکیه عنصرها و مصادیق جرم اسرائیل را تنظیم و در قالب یک کیفرخواست به دیوان و مراجع صالح تقدیم شد.

 

وی ادامه داد: با این وجود این گونه اقدامات و محکومیت توسط کانون وکلا، خروجی خاصی نداشته و ۱۰ هزار کودک و زن بی‌دفاع در غزه جان باختند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای فلسطین هم به علت بمباران ویران شد و بسیاری از وکلا جان باختند، عنوان کرد: انتظار می‌رود تمامی اتحادیه سراسری وکلا متحدانه، اقدامات مناسب و موثر علیه اسرائیل انجام دهند.

 

رئيس اتحادیه سراسری کانون وکلای ترکیه تصریح کرد: شعر سعدی شیرازی شاعر مشهور و بزرگ ایرانی مبنی بر«بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» بر سر در ورودی سازمان ملل نصب شده است که تنها نوشتن و نصب این شعر در بناها کافی نیست باید این موارد در قلب حک شود و برای عملی شدن آن اقداماتی صورت گیرد.

 

ساکان بیان کرد: اتحادیه کانون‌های وکلا کشور ترکیه و ایران به صورت مشترک اقدامات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی مردم غزه را محکوم می‌کند.

ارسال دیدگاه شما